Hoe wordt cafeïnevrije koffie gemaakt?

Volgens het Kenniscentrum Koffie en Gezondheid kun je met een gerust hart drie tot vijf kopjes koffie per dag drinken. Toch kan niet iedereen even goed tegen de cafeïne in koffie. Voor mensen die minder of geen cafeïne willen drinken, hebben we cafeïnevrije alternatieven.

Hoe koffie cafeïnevrij wordt gemaakt en welke methode wij daarvoor gebruiken, lees je hier.

2 manieren om cafeïne te verwijderen

Er zijn verschillende manieren om cafeïne uit koffiebonen te halen. In alle gevallen vindt het decafeïneren plaats voordat de bonen worden geroosterd en wordt een extractiemiddel gebruikt dat de cafeïne aan zich bindt. De twee meest gebruikte methoden zijn de DCM-methode en de kritische koolzuur-methode.

DCM-methode

Bij deze methode wordt dichloormethaan (DCM) als extractiemiddel gebruikt. Deze kwaliteit DCM is speciaal bestemd voor de voedingsmiddelenindustrie. De groene koffiebonen worden vochtig gemaakt met water en gedurende een half uur in het extractiemiddel geweekt. Dit proces wordt meerdere malen herhaald. Als de cafeïne is opgelost, wordt het DCM verwijderd en worden de bonen langdurig gestoomd om eventuele resten van het oplosmiddel te verwijderen. Daarna worden de bonen met warme lucht gedroogd en met koude lucht gekoeld.

Kritische koolzuur-methode

De kritische koolzuur-methode is een milieuvriendelijke manier van decafeïneren en wordt daarom door Simon Lévelt gebruikt voor onze biologische koffie. De bonen worden hierbij in water gedompeld waardoor ze zwellen en de cafeïne mobiel wordt. De cafeïne wordt vervolgens opgelost met hulp van koolzuur (CO2) onder zeer hoge druk en lage temperatuur. De bonen worden dan gedroogd waarbij de CO2 verdampt.

Onze decaf koffie

Voor het decafeïneren bevat koffie tussen de 1 en 2,5% cafeïne. Na de behandeling blijft er maximaal 0,1% cafeïne in de koffie achter. Deze hoeveelheid is bepaald in de Warenwet. Dat betekent dat in een kopje gewone koffie gemiddeld 75 mg cafeïne en in een kopje cafeïnevrije koffie gemiddeld nog 3 mg cafeïne zit.

Veel mensen denken dat cafeïnevrije koffie, ook wel decaf koffie genoemd, minder lekker smaakt dan normale koffie. Dat is absoluut niet het geval. Het decafeïneren heeft namelijk geen invloed op de smaak, omdat de smaak- en aromastoffen pas na het roosteren worden gevormd. Je kunt dus evengoed genieten van een cafeïnevrije kop koffie.

Ben je op zoek naar cafeïnevrije koffie? We hebben verschillende decaf opties in ons assortiment. Van heerlijke filterkoffie en espresso, tot koffiepads en oploskoffie.

Bevat espresso meer cafeïne?

De hoeveelheid cafeïne varieert per koffiesoort. Robusta koffie bevat gemiddeld bijna twee maal zoveel cafeïne als Arabica koffie. Ongeveer een half uur na het drinken van een kopje koffie, treedt het effect van de cafeïne in werking. De hoeveelheid cafeïne waarbij iemand zich comfortabel voelt kan echter sterk uiteen lopen.

Cafeïne (of coffeïne) is goed wateroplosbaar en komt dus gemakkelijk vrij bij het zetten van koffie. De extractieopbrengst van cafeïne bij filterkoffie is 100%, bij de espresso zetmethode wordt 75-85% gehaald. Waarschijnlijk in dit percentage lager door de korte contacttijd tussen maalsel en water. Het cafeïnegehalte per kop is dus afhankelijk van de zetmethode en de hoeveelheid in koffie het kopje.

In onderstaand schema zie je makkelijk hoe de verschillende soorten koffie (en thee!) zich tot elkaar verhouden.

Productie Consumptie eenheid Mg cafeïne per consumptie
Filterkoffie 125 ml 85 mg
Oploskoffie 125 ml 60 mg
Espresso 50 ml 65 mg
Cafeïnevrij 125 ml 3 mg
Thee 125 ml 30 mg