De koffie- en theetrends voor 2018

2018 is begonnen! Dit is het ideale moment voor onze koffie- en theekenners om hun reisdagboeken en glazen bollen erbij te pakken, want ook dit jaar voorspellen zij weer de koffie- en theetrends voor het aankomende jaar.

Nieuwe koffiesmaken

Veel koffie- en theetrends beginnen in het land van oorsprong. In Brazilië experimenteren producenten met behulp van onder andere universiteiten en experts met verschillende onderdelen van het productieproces. De focus lijkt te liggen op de fermentatiefase van koffie. We verwachten dit jaar dubbel gefermenteerde en koud gefermenteerde koffie en andere prachtige specialiteiten uit Brazilië terug te zien.

Honey & ongewassen

Koffie geproduceerd volgens de ongewassen-methode en honey-methode zijn in opkomst onder koffiedrinkers. Het gaat nog wel een paar jaar duren voordat deze koffiesoorten zo populair zijn dat je ze ook in de supermarkt vindt.

Traditionele theesoorten

De traditionele Japanse theesoorten worden steeds populairder. In eerste instantie werd de populariteit veroorzaakt door de gezondheidshype rondom thee, maar nu de theedrinkers beter weten hoe ze Japanse thee moeten zetten, ontdekken ze dat deze thee gewoon erg lekker is.

(alweer) Matcha

Het leek onmogelijk, maar de populariteit van Matcha blijft stijgen. In het begin werd de poederthee vooral gekocht door Japanse expats en westerse connaisseurs. Later liftte het mee op de gezondheidstrend en onlangs steeg de bekendheid door het programma Heel Holland bakt waarin Matcha werd gebruikt in hartige en zoete gerechten. Nu ook de supermarkten Matcha gerelateerde producten verkopen, raken toch steeds meer mensen bekend met deze bijzondere thee.

Milk Tea

Als onze verwachting klopt staat er deze zomer een grote kan Milk Tea in de koelkast. Milk Tea is een verfrissende cold brew van krachtige Earl Grey thee in volle melk. Het verrassende aan deze drank is de onverwacht krachtige, frisse theesmaak.

Kurkuma thee

Kurkuma thee – de trend-thee van 2018 – en vele andere theetrends vinden hun oorsprong in de gezondheidshoek. Omdat thee van nature heel gezond is, vinden wij bij Simon Lévelt vooral de smaak van thee erg belangrijk. Onze thee-expert en collega’s van het proeflab zijn van mening dat Kurkuma thee vooral erg naar kurkuma smaakt in plaats van thee. Daarom heeft het nog niet zijn weg gevonden naar ons winkelschap.

Kinderen experimenteren met thee

Niet alleen ouders hebben door dat thee een goede vervanging is voor frisdrank. Kinderen blijken vaak nieuwsgieriger naar thee dan hun ouders. We horen steeds vaker over kinderen die thuis hun eigen melanges maken van de in huis beschikbare theesoorten.

Home roasting

Het is nog net iets te vroeg om het thuis roosteren van koffie een echte trend te noemen. In de VS en Azië wordt al op grotere schaal thuis geroosterd, maar goede apparaten om koffie mee te roosteren zijn hier nog erg kostbaar. Wanneer de apparaten hier ook betaalbaarder worden, verwachten we dat home roasting snel in populariteit stijgt.

Koffie blurring

Tegenwoordig kijkt niemand er meer raar van op dat je bij de bakker ook terecht kunt voor een coffee to go. Een koffiebar in de fietsenwinkel of bij een outdoor specialist, dat is wel iets nieuws. Koffie wordt steeds vaker ingezet om andere winkels te versterken. Andersom gebeurt het ook. In Zuid-Korea is brood het nieuwe koffie en kun je voor ambachtelijk brood terecht in de koffiebar.

Op het werk

Thuis genieten we van ons eigen ritueel. We kopen kwaliteitskoffie of –thee, gebruiken een mooi servies en maken het gezellig. Op het werk moeten veel mensen het doen met een plastic of kartonnen beker. In 2018 maken we een einde aan slechte koffie en thee op het werk. En als we de werkgever er niet van kunnen overtuigen te investeren in goede koffie en een goede machine, nemen we het zelf mee!