Koffie halen uit Colombia, dat doen we wel vaker. Maar de koffie op een duurzame manier naar Nederland laten komen, daar ligt vandaag de dag toch wel een uitdaging. Omdat onze Category Manager Milo graag nieuwe dingen uitprobeert en geen uitdaging uit de weg gaat, stappen we in de auto naar Den Helder.


De drie heren

Samen rijden we naar Willemsoord, de voormalige rijkswerf. We gaan op bezoek bij Fairtransport Shipping & Trading om meer te weten te komen over het zeilschip Tres Hombres. Sinds vijf jaar vaart dit schip van Den Helder naar de Caraïben. Het brengt Europese producten heen en neemt rum, cacao, thee en koffie mee terug. Het schip vaart zonder motor - dus puur op wind - en heeft daardoor geen uitstoot. Een duurzamere manier van transport is er eigenlijk niet.


We hebben een afspraak met - onder andere - twee van de drie heren van Tres Hombres. In 2000 waren het Andreas Lackner, Jorne Langelaan en Arjen van der Veen die samen vaarden op de driemaster Europa, een passagiersschip dat naar Antarctica vaart. Tijdens hun vaart werden ze zich ervan bewust voor hoeveel uitstoot de cargoschepen zorgen. Ze begrepen niet waarom je een passagiersschip niet meteen gebruikt voor het vervoer van goederen en waarom je daar vervuilende tankers voor inzet.


Andreas Lackner, Jorne Langelaan en Arjen van der Veen

Anders dan auto’s gebruiken scheepsdiesels geen gewone diesel, maar zware stookolie. Dit moet eerst opgewarmd worden om vloeibaar te krijgen en is 2.700 keer meer vervuilend dan de diesel die vrachtwagens voor het transport gebruiken.


Na dit vraagstuk jarenlang in hun achterhoofd te hebben gehad, besluiten de heren in 2007 om dit idee verder uit te werken. Ze kopen een vervallen romp van een bijna 70-jarige visserskotter en financieren de verbouwing door 500 aandelen te verkopen. Eind 2009 legden ze de laatste hand aan het schip dat ze Tres Hombres noemden, naar hun bijnaam op het schip Europa.


De testtocht van Tres Hombres

Na ruim twee jaar aan het schip te hebben gewerkt, hebben de drie heren wel een schip, maar nog geen vracht. Om tijdens de eerste testtocht ook echt alles te testen, vertrekken ze naar Haïti, dat begin 2010 werd getroffen door een zware aardbeving. Ze vullen het ruim met kleding, dekens, rollators, ampullen en injectienaalden, en er gaat een arts mee aan boord. Zes weken later leveren ze alles - en iedereen - af in Haïti.


En dan vaar je natuurlijk niet met een lege laadruimte terug. Ze vullen deze onder andere met 4.000 flessen rum uit de Dominicaanse Republiek. Een kleine gok, maar terug in Nederland verkopen ze alle flessen rum - als de eerste Tres Hombres rum - binnen een jaar.




Fairtransport

Bijna zeven jaar later importeren ze nog steeds Tres Hombres rum naar Nederland, maar hebben de lading uitgebreid met cacao, thee en koffie. Fairtransport vervoert geen goederen die je in Nederland ook kan produceren. Zo’n negentig procent van alle goederen worden per vrachtschip naar ons gebracht. Volgens Fairtransport kan dit percentage veel lager zijn als alleen de noodzakelijke goederen uit het buitenland worden geïmporteerd. Cacao, thee en koffie kan hier niet worden geteeld en moet wel verscheept worden. Maar dan nemen zij het liever mee, zonder uitstoot.


De testtocht van Simon Lévelt

Onze koffie vervoeren zonder uitstoot, het klinkt geweldig, maar onze vraag blijft: hoe verloopt de reis en hoe houden koffiebonen het? Dus in de zomer van 2016 besluiten we het te testen. We kopen koffiebonen in Colombia en laten deze meenemen door Tres Hombres, die inmiddels onderweg is naar het Caraïbisch gebied.


Terwijl wij onze collega’s enthousiast vertellen over deze spannende testtocht, komt het bericht binnen over een transportstaking in Colombia. Alle transporten in het land komen tot stilstand en in plaats van onderweg te zijn naar de haven, staan onze koffiebonen nog in de koffiefabriek. Tres Hombres ligt inmiddels in de buurt van Santa Marta en ook zij blijken moeilijkheden te hebben: het schip mag de haven niet in. Omdat het schip vaart tijdens het orkaanseizoen, dat van juni tot en met november duurt, kan het niet wachten tot de stakingen in Colombia zijn opgelost en moet doorvaren. Uiteindelijk blijken ze net te laat te zijn vertrokken en moeten op de terugweg voor een orkaan uitwijken naar Lunenburg, Nova Scotia, Canada. De koffie bleef dus in Colombia achter. Onze testtocht ging even helemaal mis.


Koffie uit Colombia

Maar gelukkig biedt Colombia een heleboel mooie koffie én vaart Tres Hombres twee keer per jaar. Dus we proberen het gewoon opnieuw. We kochten nieuwe Colombiaanse koffie in en vorige week woensdag legde Tres Hombres aan in de haven van Santa Marta. Onze koffie werd ingeladen en maandag om 21.00 uur lokale tijd vertrok Tres Hombres naar Boca Chica en begint aan de lange vaart terug naar Nederland. We verwachten de Tres Hombres, samen met onze koffie, op 5 mei in Amsterdam.